شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

adminadmin
1,088 بازدید
شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن شربت گلوکز فروکتوز یک ماده شیرین کننده است که به طور گسترده در انواع محصولات غذایی استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد آن، نحوه ساخت و تأثیر آن بر سلامت ما، پرسش و پاسخ ما را بخوانید.فروکتوز یک قند ساده است که به طور طبیعی در میوه‌ ها، برخی سبزیجات و عسل یافت می ‌شود. همانطور که می ‌دانید سلول‌ های بدن برای سوخت و ساز خود نیاز به قند دارند. این قند توسط مواد خوراکی به سلول‌ ها می ‌رسد. فروکتوز یکی از همین قندهاست که توسط کبد به گلوکز تبدیل شده و به عنوان سوخت سلول‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن در صنعت از شیرین کننده های مصنوعی برای شیرین کردن انواع محصولات خوراکی مانند بیسکوییت ها و خوراکی های شیرین دیگر استفاده می شود. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرین کننده ها فروکتوز است که در قالب شربت ذرت با فروکتوز بالا و شربت آگاو در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. از این شربت حتی در ساخت داروها نیز استفاده می شود.

گلوکز و فروکتوز چیست؟

گلوکز یک قند ساده است که به آن مونوساکارید می گویند، زیرا فقط از یک واحد قند تشکیل شده است. به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و بدن ما از آن به عنوان منبع انرژی برای انجام فعالیت های روزانه استفاده می کند.

فروکتوز نیز یک قند ساده است که اغلب به عنوان قند میوه شناخته می شود. فروکتوز همانطور که از نامش پیداست در میوه ها (مانند پرتقال و سیب)، انواع توت ها، برخی سبزیجات ریشه ای (مانند چغندر، سیب زمینی شیرین، ازگیل و پیاز) و عسل یافت می شود. فروکتوز شیرین ترین قند موجود در طبیعت است.

گلوکز و فروکتوز که در مقادیر مساوی به یکدیگر متصل شده اند، نوع دیگری از قند – ساکارز – یک دی ساکارید را ایجاد می کنند که معمولاً به عنوان قند سفره شناخته می شود.

فواید شربت فروکتوز

شربت فروکتوز دو ویژگی اساسی و مهم دارد که به شرح زیر هستند:

این محصول بهترین جایگزین شکر است.

نیازی به شکسته شدن در بدن ندارد و مستقیم در روده جذب می شود.

از همین رو، این محصول یکی از بهترین شیرین کننده ها در بازار محسوب می شود.

عوارض شربت فروکتوز

متاسفانه شربت فروکتوز عوارضی دارد که عدم توجه به آن می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. از جمله این خطرات و عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باعث چاقی و افزایش وزن می شود.

زیاده روی در مصرف آن باعث می شود که کبد فروکتوز را به چربی تبدیل کند.

شربت فروکتوز باعث مقاومت به انسولین می شود که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

چربی خون را با افزایش سطح کلسترول، افزایش می دهد.

همچنین سبب تجمع چربی در اطراف اندام ها و بیماری های قلبی می شود.

اسید اوریک خون را افزایش می دهد.

منجر به نقرس و فشار خون بالا می شود.

باعث کبد چرب می شود.

شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

طرز تهیه شربت فروکتوز

برای تهیه شربت فروکتوز، ابتدا  نشاسته ذرت را خالص سازی می کنند. در مرحله دوم، نشاسته ذرت با استفاده از آنزیم‌ آمیلازی به دکستروز تبدیل می‌ شود و سپس با عبور دکستروز از ستون‌ هایی که حاوی آنزیم گلوکز ایزومراز هستند، شربت فروکتوز به دست خواهد آمد. این شربت بر اساس درصد فروکتوز موجود در آن در دونوع ۴۲ و ۵۵ درصد به بازار عرضه می‌ شود.شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

.شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

کاربرد

شربت فروکتوز در صنایع غذایی برای تهیه انواع نوشیدنی ها نظیر نوشابه و آب نبات استفاده می شود.

از این محصول در صنایع دارویی نیز استفاده خواهند کرد.

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، میوه ها و سبزیجاتی نیز هستند که به طور طبیعی فروکتوز دارند از جمله این میوه ها می توان به سیب، انجیر خشک، عسل، ملاس، گلابی، آلو و ذرت اشاره کرد. سبزیجاتی نظیر مارچوبه، کاسنی، سیب زمینی ترش، تره فرنگی و پیاز هم دارای فروکتوز هستند.

شربت فروکتوز یک محصول کاملا بی رنگ است و اغلب به صورت شربت مایع هست. با این حال، این محصول در مجاورت هوای سرد ممکن است بلوری شده و تغییر فیزیکی داشته باشد. در چنین شرایطی با قرار دادن آن در مجاورت گرما به حالت اولیه بازگشته و سریع در آب جوش حل می شود.

شربت فروکتوز ماندگاری بالایی دارد و باعث فساد مواد غذایی نمی شود.

یک نکته مهم در رابطه با این محصول این است که میزان قند فروکتوز و گلوکز را با زبان و از طریق چشایی نمی توانید تخمین بزنید و شیرین تر بودن یا نبودن ملاک تشخیص نیست.

به صورت تقریبی هر یک کیلو شربت فروکتوز، می تواند جایگزین ۷۵۰ گرم شکر شود.شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

فروکتوز بر خلاف شکر هیچ ماده ی شیمیایی ندارد. به همین جهت در تولید مواد غذایی و فرآیندهای مختلف خواص نامطلوب ایجاد نخواهد کرد.

شربت گلوکز فروکتوز (GFS) چیست؟

GFS یک مایع شیرین است که از گلوکز و فروکتوز ساخته شده است. برخلاف ساکارز، که در آن 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز به هم مرتبط هستند، GFS می‌تواند نسبت متفاوتی از دو قند ساده داشته باشد، به این معنی که مقداری گلوکز اضافی و مولکول‌های فروکتوز غیرپیوندی وجود دارد. محتوای فروکتوز در GFS می تواند از 5٪ تا بیش از 50٪ باشد.

GFS چگونه ساخته می شود؟

GFS معمولا از نشاسته ساخته می شود. منبع نشاسته بستگی به در دسترس بودن محلی محصول خام مورد استفاده برای استخراج دارد. از نظر تاریخی، ذرت یک انتخاب ارجح بود، در حالی که در سال‌های اخیر گندم به یک منبع محبوب برای تولید GFS تبدیل شد. نشاسته زنجیره ای از مولکول های گلوکز است و اولین گام در تولید GFS شامل آزادسازی آن واحدهای گلوکز است. مولکول‌های گلوکز متصل در نشاسته به مولکول‌های گلوکز آزاد بریده می‌شوند (هیدرولیز می‌شوند). سپس با استفاده از آنزیم ها، مقداری از گلوکز در فرآیندی به نام ایزومریزاسیون به فروکتوز تبدیل می شود.

اینفوگرافیک ما را در مورد نحوه تولید GFS بررسی کنیدشربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

GFS برای چه مواردی استفاده می شود؟

دلیل اصلی استفاده از GFS در غذاها و نوشیدنی ها شیرینی آن و قابلیت ترکیب شدن خوب با سایر مواد است. جالب اینجاست که می توان از آن به جای افزودنی ها برای نگهداری مواد غذایی نیز استفاده کرد (اثری که در شکر سفره نیز مشاهده می شود). این به رفع نیازهای مصرف کنندگان در زمانی که آنها محصولاتی بدون افزودنی می خواهند کمک می کند. علاوه بر پایداری بهتر، GFS همچنین می‌تواند بافت را بهبود بخشد، از تبلور جلوگیری کند و به دستیابی به قوام مطلوب (ترد در مقابل مرطوب) کمک کند.

آیا GFS، ایزوگلوکز و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) یکسان هستند؟

سردرگمی زیادی در مورد شربت گلوکز- فروکتوز، ایزوگلوکز و شربت ذرت با فروکتوز بالا وجود دارد که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

بسته به کشور و محتوای فروکتوز GFS ممکن است متفاوت نامیده شود. در اروپا، به دلیل فرآیند “ایزومریزاسیون”، GFS با بیش از 10٪ فروکتوز ایزوگلوکز نامیده می شود. به نوبه خود، هنگامی که محتوای فروکتوز از 50٪ بیشتر شود، نام به شربت فروکتوز-گلوکز تغییر می کند تا محتوای بالاتر فروکتوز را نشان دهد.

در ایالات متحده، شربت از نشاسته ذرت تولید می شود که معمولاً حاوی 42٪ یا 55٪ فروکتوز است، از این رو به آن شربت ذرت با فروکتوز بالا می گویند.

آیا از GFS در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می شود؟

در اروپا، ساکارز هنوز هم شیرین کننده اصلی کالری مورد استفاده در تولید غذا و نوشیدنی است. تولید GFS در اتحادیه اروپا توسط رژیم شکر اروپا تنظیم می شد و به 5٪ از کل تولید شکر محدود می شد. با این حال، در اکتبر 2017 رژیم پایان یافت و تولید GFS از 0.7 به 2.3 میلیون تن در سال تخمین زده می شود. در نتیجه، در آینده، GFS ممکن است جایگزین ساکارز در برخی محصولات، عمدتاً در غذاهای مایع یا نیمه جامد، مانند نوشیدنی ها و بستنی شود. استفاده از آن برای شیرینی‌سازی، مربا و کنسرو، محصولات پخته شده، محصولات غلات، محصولات لبنی، چاشنی‌ها و کنسروها و کالاهای بسته‌بندی شده ادامه خواهد یافت.شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

در ایالات متحده، GFS (یا HFCS) بیشتر از اروپا استفاده می شود، معمولاً در نوشابه هایی که HFCS با محتوای فروکتوز حداقل 42٪ استفاده می شود.

ارزش غذایی GFS چیست؟

GFS منبع کربوهیدرات است که به همراه پروتئین ها و چربی ها اساس رژیم غذایی ما هستند. بدن انسان از آنها برای انرژی، توسعه و نگهداری استفاده می کند. GFS از نظر تغذیه ای معادل کربوهیدرات های دیگر است و حاوی همان تعداد 4 کیلوکالری در هر گرم است و تأثیر قندهای افزوده شده بر سلامتی دارد.

چقدر GFS برای استفاده صحیح است؟

در سال 2010، پانل سازمان ایمنی غذای اروپا در مورد محصولات رژیمی، تغذیه و آلرژی (EFSA NDA Panel) یک نظر علمی در مورد مقادیر مرجع رژیم غذایی برای دریافت کربوهیدرات ها و قندها منتشر کرد. آنها توصیه کردند که دریافت کل کربوهیدرات ها – از جمله کربوهیدرات های غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی و ماکارونی و از کربوهیدرات های ساده مانند قندها – باید بین 45 تا 60 درصد از کل انرژی دریافتی برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر از یک سال متغیر باشد. سن. با این حال، پانل شواهد کافی برای تعیین حد بالایی برای مصرف قندهای افزوده پیدا نکرد.

در سال 2015، WHO دستورالعملی را منتشر کرد که در آن به مردم توصیه کرد مصرف روزانه قندهای افزوده شده خود را به 1 کاهش دهند.

بیش از 10 درصد از کل انرژی دریافتی است. برای یک فرد بالغ فعال که به 2000 کیلو کالری در روز نیاز دارد، این معادل کمتر از 200 کیلو کالری از قندهای آزاد است که حدود 50 گرم یا 12 قاشق چایخوری شکر است. به گفته WHO، شواهد نشان می دهد که چنین کاهشی خطر اضافه وزن، چاقی و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

آیا ارتباطی بین مصرف GFS و چاقی وجود دارد؟

عوامل زیادی در ایجاد چاقی نقش دارند. متخصصان تغذیه، متخصصان سلامت و محققان به طور کلی موافق هستند که علت اصلی عدم تعادل بین کالری مصرفی و کالری سوزانده شده است. کالری بیش از حد را می توان به صورت چربی، پروتئین، الکل یا کربوهیدرات از جمله قندها مصرف کرد.شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف بیش از حد GFS ممکن است عامل بحران چاقی فعلی در ایالات متحده باشد، با این حال، نرخ چاقی نیز در سراسر اروپا در غیاب افزایش موازی در مصرف GFS به طور چشمگیری افزایش یافته است، و افزایش بروز چاقی را غیرقابل قبول می‌کند. فقط توسط GFS ایجاد می شود.

در مورد فروکتوز چطور، آیا برای سلامتی ما خوب است یا مضر؟

در گذشته نقش فروکتوز در ایجاد چاقی و بیماری های متابولیک مطرح شده است. این فرضیه بر اساس مطالعات حیوانی یا آزمایشات انسانی با مصرف فروکتوز بسیار بالا (بیش از 20٪ از نیاز روزانه به انرژی) بود. چنین مصرف فروکتوز به عنوان تنها کربوهیدرات بسیار غیرعادی است و اصلاً منعکس کننده رژیم غذایی روزانه افراد نیست. با این حال، تحقیقات در مورد فروکتوز هنگامی که در مقادیر معمول توسط اکثر مردم مصرف می شود، بی نتیجه مانده است و تأثیر مستقیم فروکتوز بر بیماری های متابولیک یا چاقی را نشان نمی دهد.

شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

آیا فروکتوز بر احساس سیری تأثیر می گذارد؟

برخی از مطالعات تلاش کردند نشان دهند که فروکتوز ممکن است مانند سایر قندها سیر کننده نباشد (تولید احساس سیری)، زیرا هورمون های مسئول گرسنگی و دریافت غذا (مانند انسولین) را تحریک نمی کند. این می تواند باعث شود افراد بیشتر بخورند یا بنوشند. با این حال، یک بررسی در سال 2007 به این نتیجه رسید که شواهد نشان می‌دهد فروکتوز سیرکننده‌تر از گلوکز یا GFS کمتر از ساکارز سیرکننده است، قانع‌کننده نیست. از آن زمان، تحقیقات نشان داده است که گلوکز و فروکتوز همان تأثیری بر سیری و سیری دارند که در افرادی که نوشیدنی‌های شیرین شده با گلوکز، فروکتوز یا HFCS مصرف می‌کنند، مشاهده شد.

آیا سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) نظری در مورد فروکتوز و سیری دارد؟

در حال حاضر، سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) در مورد فروکتوز و سیری اظهار نظری نکرده است. EFSA توصیه های علمی در مورد مصرف روزانه قند اضافه شده در غذا تا اوایل سال 2020 ارائه خواهد کرد.

شربت گلوکز فروکتوز چیست ؟ عوارض و کاربرد آن

لینک فروشگاه

لینک منبع

 

موفق باشید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرص چاقی
  • قرص چاقی ویتافیت
  • قرص چاقی صورت فت فیس
  • پودر و قرص چاقی گین آپ
  • قرص و کرم حجم دهنده بالا تنه
  • قرص و کرم حجم دهنده پایین تنه
محصولات مو
  • محلول ضد ریزش زاندروکس
  • قرص هیربرست
  • ماسک ترمیم کننده موی
محصولات پوستی
  • کرم بوتاکس و چین و چروک
  • کرم مرطوب کننده ابرسان
  • کرم روشن کننده رفع تیرگی
  • پیله ابریشم
  • دور چشم
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
ارسال پیام
1
مشاوره رایگان
در اسرع وقت پاسخ گو خواهیم بود.
سلام
می تونم کمکتون کنم ؟