قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

adminadmin
25,165 بازدید
قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن این دارو برای درمان برخی بیماری های چشمی به دلیل التهاب یا آسیب استفاده می شود. فلورومتولون با تسکین علائمی مانند تورم، قرمزی و خارش عمل می کند. این دارو به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان کورتیکواستروئیدها تعلق دارد.

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن قطره استریل چشمی فلوکورت (Fluorometholone) یک داروی استروئیدی است که برای درمان التهاب چشم ناشی از جراحی یا سایر شرایط استفاده می شود. این دارو برای درمان برخی بیماری های چشمی به دلیل التهاب یا آسیب استفاده می شود. فلورومتولون با تسکین علائمی مانند تورم، قرمزی و خارش عمل می کند

هنگام مصرف قطره چشم چه چیزهایی باید بدانم یا انجام دهم؟

به همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود بگویید که این دارو (قطره چشم) را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
هنگام رانندگی یا انجام کارهای دیگری که نیاز به بینایی واضح دارند، مراقب باشید.
این دارو در صورت بلعیدن ممکن است باعث آسیب شود. اگر این دارو (قطره چشمی) بلعیده شد، بلافاصله با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.
اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد فواید و خطرات آن برای شما و کودک صحبت کنید.

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

قطره استریل چشمی فلوکورت

فلورومتولون (Fluorometholone) یک کورتیکواستروئید چشمی است که برای تسکین التهاب واقع در ملتحمه کف دست و پیازی، قرنیه و بخش قدامی کره چشم استفاده می شود. یک گلوکوکورتیکوئید که معمولا به صورت قطره چشمی برای درمان شرایط آلرژیک و التهابی چشم استفاده می شود. همچنین به صورت موضعی در درمان انواع اختلالات پوستی استفاده شده است.

نحوه استفاده از فلورومتولون چشمی (چشم)

در حین استفاده از این دارو از لنزهای تماسی استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. لنزهای تماسی را طبق دستورالعمل سازنده استریل کنید و قبل از شروع مجدد استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر پزشکتان استفاده از لنزهای تماسی را در طول درمان با این دارو تایید کرد، قبل از استفاده از قطره چشمی، لنزها را بردارید. نگهدارنده موجود در این محصول ممکن است توسط لنزهای تماسی جذب شود. قبل از استفاده مجدد از لنز، حداقل 15 دقیقه بعد از هر دوز قطره چشم صبر کنید.

برای استفاده از قطره چشم، ابتدا دستان خود را بشویید. قبل از استفاده بطری را به خوبی تکان دهید. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید یا اجازه ندهید که چشم یا هر سطح دیگری را لمس کند.قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

سر خود را به عقب خم کنید، به سمت بالا نگاه کنید و پلک پایینی را پایین بکشید تا کیسه ای بسازید. قطره چکان را مستقیماً روی چشم خود نگه دارید و 1 قطره را داخل کیسه بریزید. به سمت پایین نگاه کنید و به آرامی چشمان خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه ببندید. یک انگشت خود را در گوشه چشم خود (نزدیک بینی) قرار دهید و فشار ملایمی وارد کنید. این از تخلیه دارو جلوگیری می کند. سعی کنید پلک نزنید و چشم خود را مالش ندهید. در صورت تجویز و اگر دوز شما بیش از 1 قطره است، این مراحل را برای چشم دیگر خود تکرار کنید.

مکانیسم عمل قطره استریل چشمی فلوکورت

هیچ توضیح قابل قبولی برای مکانیسم اثر کورتیکواستروئیدهای چشمی وجود ندارد. با این حال، تصور می‌شود که کورتیکواستروئیدها با القای پروتئین‌های مهارکننده فسفولیپاز A2، که مجموعا لیپوکورتین نامیده می‌شوند، عمل می‌کنند. فرض بر این است که این پروتئین‌ها بیوسنتز میانجی‌های قوی التهاب مانند پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها را با مهار آزادسازی پیش‌ساز مشترکشان، اسید آراشیدونیک، کنترل می‌کنند. اسید آراشیدونیک از فسفولیپیدهای غشایی توسط فسفولیپاز A2 آزاد می شود.

هدف اصلی آنها گیرنده گلوکوکورتیکوئید سیتوزولی است. پس از اتصال گیرنده، مجتمع گیرنده-لیگاند تازه تشکیل شده خود را به هسته سلول منتقل می کند، جایی که به بسیاری از عناصر پاسخ گلوکوکورتیکوئیدی در ناحیه پروموتر ژن های هدف متصل می شود. سپس گیرنده متصل به DNA با فاکتورهای رونویسی پایه تعامل می کند و باعث افزایش بیان ژن های هدف خاص می شود.

باید ها و نباید ها

هر چند وقت یکبار طبق دستور پزشکتان استفاده کنید. قطره چکان را آبکشی نکنید. پس از هر بار استفاده درپوش قطره چکان را تعویض کنید.

اگر از نوع دیگری از داروی چشمی (مثلاً قطره ها یا پمادهای دیگر) استفاده می کنید، حداقل 5 تا 10 دقیقه قبل از استفاده از سایر داروها صبر کنید. از قطره های چشمی قبل از پماد چشم استفاده کنید تا قطره ها وارد چشم شوند. قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به به خاطر سپردن، هر روز در زمان(های) یکسانی از آن استفاده کنید.

دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. از این دارو بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید زیرا انجام این کار ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

مصرف این دارو را برای تمام وقت تجویز شده ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی از شرایط ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

اگر این محصول آلوده شد (مثلاً قطرات به رنگ تیره در آمد) از آن استفاده نکنید. استفاده از داروهای چشم آلوده می تواند باعث عفونت، آسیب جدی به چشم و از دست دادن بینایی شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اگر وضعیت شما پس از 2 روز بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

این دارو (قطره چشم) چگونه مصرف می شود؟

طبق دستور پزشک از این دارو (قطره چشمی) استفاده کنید. تمام اطلاعاتی که به شما داده شده را بخوانید. تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

  • فقط برای چشم
    در صورت تغییر رنگ محلول از آن استفاده نکنید.
    اگر محلول کدر، نشتی یا دارای ذرات است، از آن استفاده نکنید.
    هنگام استفاده از این دارو (قطره چشم) از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
    نوک ظرف را به چشم، درب یا پوست دیگر لمس نکنید.
    سر خود را به عقب خم کنید و دارو را داخل چشم بریزید.
    پس از استفاده، چشمان خود را بسته نگه دارید. به گوشه داخلی چشم فشار بیاورید. این کار را به مدت 1 تا 2 دقیقه انجام دهید. این دارو را در چشم شما نگه می دارد.
    پس از اتمام مصرف دوز، درپوش را مجدداً قرار دهید.
  • قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

اثرات جانبی

هنگام استفاده از این دارو ممکن است سوزش/سوزش چشم به مدت 1 تا 2 دقیقه و تاری دید موقت رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

استفاده از این دارو برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا ممکن است باعث مشکلات چشمی جدی (مانند فشار بالای داخل چشم و آب مروارید) شود. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: مشکلات بینایی، چشم درد.

این دارو ممکن است علائم عفونت چشم را بپوشاند. همچنین ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت چشم قرار دهد، به خصوص با استفاده طولانی مدت. هرگونه علائم جدید یا بدتر مانند ترشح / تورم / قرمزی چشم، مشکلات بینایی یا عدم بهبود وضعیت فعلی چشم را گزارش دهید. پزشک شما باید درمان شما را تنظیم کند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: سردرد، سرگیجه.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش آلرژیک جدی زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس.

موارد احتیاط

قبل از استفاده از فلورومتولون، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در موارد: عفونت چشم، جراحی اخیر چشم، آب مروارید، گلوکوم (نوع زاویه باز)، نزدیک بینی شدید (نزدیک بینی)، دیابت.

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

پس از مصرف این دارو، دید شما ممکن است به طور موقت تار شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا هیچ فعالیتی را که نیاز به دید واضح دارد انجام ندهید تا زمانی که مطمئن شوید که می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اگر دچار عفونت یا آسیب چشمی جدیدی شده اید یا نیاز به جراحی چشم دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید به استفاده از بطری فعلی قطره چشمی فلورومتولون ادامه دهید یا بطری جدیدی را شروع کنید.

فعل و انفعالات

اگر داروهای دیگر یا محصولات گیاهی را همزمان مصرف کنید، اثرات برخی داروها ممکن است تغییر کند. این می تواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا باعث شود داروهای شما به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی ممکن است، اما همیشه رخ نمی دهد. پزشک یا داروساز شما اغلب می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروهایتان یا با نظارت دقیق، از تداخلات پیشگیری یا مدیریت کند.

برای کمک به پزشک و داروساز خود در ارائه بهترین مراقبت از شما، حتماً قبل از شروع درمان با این محصول، همه محصولاتی را که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در حین استفاده از این محصول، هیچ دارویی را که استفاده می کنید بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر دوز نکنید.

مصرف بیش از حد

این دارو در صورت بلعیدن ممکن است مضر باشد. اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با 115تماس بگیرید. در غیر این صورت، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعداً از آن برای بیماری چشم دیگری استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را توصیه کند. در این مورد ممکن است داروی دیگری لازم باشد.

آزمایشات آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند معاینه چشم، اندازه گیری فشار داخل چشم) ممکن است به صورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

دوز فراموش شده

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. برای جبران دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

ذخیره سازی

برندهای مختلف این دارو نیازهای نگهداری متفاوتی دارند. بسته محصول را برای دستورالعمل های نحوه نگهداری نام تجاری خود بررسی کنید یا از داروساز خود بپرسید. یخ نزنید. در حمام نگهداری نکنید. بطری را در حالت عمودی نگه دارید و در صورت عدم استفاده محکم بسته نگه دارید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را داخل توالت نریزید یا آنها را در زهکشی نریزید مگر اینکه این کار را انجام دهید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی دور انداختن ایمن محصول خود با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن

تفاوت قطره فلوکورت با بتامتازون

قطره بتامتازون بعد از عمل چشم و قطره فلوکورت برای جلوگیری و درمان عفونت چشم مصرف میشود.

قطره فلوکورت برای جوشکاری

افرادی که جوشکار هستند و شغل جوشکاری دارند برای تسکین چشم خود از این قطره استفاده میکنند.

محل نگهداری قطره استریل چشمی فلوکورت

دور از دسترس اطفال نگه دارید. داروهای تاریخ گذشته را نگه ندارید. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چگونه باید داروهایی را که استفاده نمی کنید دور بریزید. قطره استریل چشمی فلوکورت را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

لینک فروشگاه

لینک منبع

 

موفق باشید.

دسته بندی مراقب و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟ کاربرد و عوارض جانبی آن”

  1. سلام چند وقتی هست که قطره فلوکورت کم یاب شده آیا قطره مشابهی هست که جایگزین مناسبی برای این قطره باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرص چاقی
  • قرص چاقی ویتافیت
  • قرص چاقی صورت فت فیس
  • پودر و قرص چاقی گین آپ
  • قرص و کرم حجم دهنده بالا تنه
  • قرص و کرم حجم دهنده پایین تنه
محصولات مو
  • محلول ضد ریزش زاندروکس
  • قرص هیربرست
  • ماسک ترمیم کننده موی
محصولات پوستی
  • کرم بوتاکس و چین و چروک
  • کرم مرطوب کننده ابرسان
  • کرم روشن کننده رفع تیرگی
  • پیله ابریشم
  • دور چشم
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
ارسال پیام
1
مشاوره رایگان
در اسرع وقت پاسخ گو خواهیم بود.
سلام
می تونم کمکتون کنم ؟