از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

adminadmin
711 بازدید
از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟ درون رنگ‌های نارنجی روشن آن‌ها، گوشت نرم زردآلو پر از ویتامین‌ها، خواص قیسی مواد معدنی و مواد مغذی است. این یکی از دلایل محبوبیت آنهاست، جدای از طعم خوبشان. چیزی که مصرف آن را منحصربه‌فردتر و راحت‌تر می‌کند این است که آنها در انواع خشک‌شده عرضه می‌شوند، که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کسانی که در مناطقی که زردآلو در آن کشت نمی‌شوند، استفاده شود. شما همیشه می توانید زردآلو خشک را در طول سال مصرف کنید و به راحتی در فروشگاه پیدا می شود. پس چرا باید این را امتحان کنید؟ از آنجا که آنها دارای این ارزش های غذایی هستند، بدن شما می تواند از مزایای آن بهره مند شود.

از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟ زردآلو که با نام علمی Prunus armeciaca شناخته می شود، میوه ای مغذی از خانواده روزاسه است. نام علمی آن از ارمنستان گرفته شده است، جایی که اعتقاد بر این است که منشاء آن است. بیش از 3000 سال است که در هند کشت می شود. این میوه کوچک نارنجی رنگ با گوشتی نرم و تند و پوستی نازک است. زردآلو معمولاً به رنگ زرد یا نارنجی با رنگ قرمز خفیف در یک طرف است. طعم آن جایی بین آلو و هلو قرار دارد، میوه هایی که ارتباط نزدیکی با آنها دارد. دانه در پوسته سخت محصور شده است که اغلب “سنگ” نامیده می شود. زردآلو میوه ای همه کاره است و به طرق مختلف می توان از آن لذت برد. برای آگاهی از فواید این میوه تند برای سلامتی، پوست و مو، ادامه مطلب را بخوانید.

فواید میوه زردآلو برای سلامتی:

مزایای سلامتی زردآلو را می توان به غلظت بالای مواد مغذی موجود در آن نسبت داد. برخی از فواید زردآلو برای سلامتی عبارتند از:

از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

1. سرطان:

زردآلو منبع عالی آنتی اکسیدان است. رادیکال های آزاد معمولاً به دلیل آلودگی، اشعه خورشید و سایر شرایط محیطی ایجاد می شوند. آنها از روند رشد سلولی جلوگیری می کنند و منجر به تغییر در DNA سلول ها می شوند. این امر منجر به تشکیل سلول های سرطانی در بدن می شود. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر سرطان، زردآلو را به طور منظم مصرف کنید. علاوه بر این، مطالعات همچنین نشان داده است که دانه‌های زردآلو حاوی ترکیبی به نام B17 است که به درمان سرطان کمک می‌کند. حاوی سطوح بالایی از ویتامین A و C است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و با سلول های سرطان زا مبارزه می کند.

2. سلامت چشم:

غذاهای غنی از ویتامین A، C، کاروتنوئیدها و بتاکاروتن می توانند به کاهش خطر مشکلات بینایی کمک کنند. اثر تخریبی رادیکال های آزاد ممکن است منجر به آب مروارید شود. همچنین می تواند خون رسانی به چشم ها را مهار کند و باعث دژنراسیون ماکولا شود. سطوح بالای بتاکاروتن جریان خون را در چشم ها بهبود می بخشد و دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را معکوس می کند. این حاوی آنتی اکسیدانی به نام زانتین Zea است که عملکردهای فیلتر نور را فراهم می کند و در نتیجه بینایی را بهبود می بخشد.از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

3. یبوست:

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین، فیبر محلول است که به درمان یبوست کمک می کند. اغلب به بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و یبوست توصیه می شود. فیبر مدفوع را حجیم می کند و حمل و نقل آن را از طریق روده آسان تر می کند. حرکت پریستالتیک دستگاه گوارش را فعال می کند و حرکات روده را تنظیم می کند. سطوح بالای فیبر موجود در زردآلو برای سلامت روده بزرگ نیز حیاتی است.

4. سلامت استخوان:

زردآلو حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد استخوان سالم است. بنابراین، خوردن منظم زردآلو رشد و تکامل استخوان ها را تضمین می کند. همچنین از بیماری های مرتبط با افزایش سن، از جمله پوکی استخوان جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی زردآلو باعث کاهش التهاب در بدن، تسکین درد آرتریت و نقرس می شود.

5. سطح مایعات:

پتاسیم موجود در زردآلو به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند و اطمینان می دهد که انرژی به طور مساوی در سراسر اندام ها توزیع می شود. تعادل سالم الکترولیت ها تضمین می کند که انرژی و استقامت بیشتری برای انجام فعالیت های روزانه دارید.از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

6. گوش درد:

روغن زردآلو برای درمان گوش درد شناخته شده است. برای تسکین سریع، چند قطره روغن زردآلو را در مجرای گوش آسیب دیده بریزید.

7. تب:

اعتقاد بر این است که آب زردآلو تب را درمان می کند. خواص تسکین دهنده و ضد التهابی آن بر دمای کلی بدن تأثیر می گذارد و تب را درمان می کند. با استفاده از آب زردآلو و آب معجون درست کنید. ۱ قاشق غذاخوری عسل به این معجون اضافه کنید. برای رفع سرماخوردگی، سرفه و تب این معجون را دو بار در روز بنوشید.

8. سلامت قلب:

زردآلو میوه ای عالی برای حفظ سلامت قلب است. تحقیقات نشان داده است افرادی که غذاهای غنی از ویتامین C مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند. سطوح بالای فیبر رژیمی، کلسترول اضافی را از شریان ها حذف می کند و فشار بر قلب را کاهش می دهد. این لیپوپروتئین با چگالی کم را در برابر اکسیداسیون محافظت می کند و از بیماری های قلبی و سکته جلوگیری می کند. پتاسیم موجود در زردآلو تعادل سطح آب درون سلولی و خارج سلولی را تنظیم می کند و در نتیجه فشار خون را تنظیم می کند. نصف فنجان زردآلو 10 درصد پتاسیم توصیه شده را برای بدن تامین می کند.

9. کم خونی:

زردآلو منبع عالی آهن است، ماده معدنی که نقش بسیار مهمی در تشکیل هموگلوبین دارد. علاوه بر این، زردآلو حاوی مس است که به جذب آهن کمک می کند. این جریان خون را در بدن بهبود می بخشد و از کم خونی جلوگیری می کند.از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

10. کاهش وزن:

این میوه کم کالری یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن شما خواهد بود. صد گرم زردآلو حاوی 45 کالری است. فیبر نامحلول موجود در زردآلو آب را جذب کرده و معده را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. فیبر همچنین باعث حرکت سریع غذا از طریق دستگاه گوارش می شود.

11. سلامت تنفسی:

اعتقاد بر این است که روغن زردآلو ماهیت ضد آسم دارد. برای درمان بیماری های تنفسی و علائم مرتبط با آن بسیار مفید است. این روغن دارای خواص خلط آور و محرک است که به کاهش فشار و استرس از سیستم تنفسی کمک می کند.

این به جلوگیری از حملات آسم کمک می کند.

12. بارداری:

زردآلو برای زنان باردار بسیار مفید است. حاوی چندین ماده مغذی ضروری است که می تواند به رشد و تکامل جنین کمک کند. به زنان باردار توصیه می شود زردآلو خشک مصرف کنند زیرا حاوی مقادیر زیادی آهن است. آهن گردش خون را در بدن تسهیل می کند و از کم خونی جلوگیری می کند. فیبر غذایی موجود در زردآلو از سوء هاضمه و یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند.

فواید زردآلو برای پوست

13. اسکراب زردآلو:

اسکراب زردآلو یکی از محبوب ترین محصولات مراقبت از پوست است. هسته زردآلو آسیاب شده در اسکراب برای خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست استفاده می شود و به پوست شما اجازه می دهد خود را تجدید کند. عمل لایه برداری اسکراب زردآلو می تواند به خلاص شدن از شر خطوط ریز و چین و چروک کمک کند. اسکراب زردآلو همچنین می تواند به شما کمک کند رنگ پوستی یکدست داشته باشید. پوست آسیب دیده را از بین می برد و لایه برداری می کند و سلول های جدید و روشن تر زیر پوست را آشکار می کند. همچنین برای از بین بردن لکه های پوستی مفید است.

14. آکنه:

خواص ضد التهابی روغن زردآلو ممکن است به درمان آکنه و قرمزی پوست کمک کند. گوشت زردآلو به ویژه برای درمان پوست مستعد آکنه مفید است. برای درمان آکنه و جوش از خمیر زردآلو استفاده کنید. آب برگ زردآلو برای درمان گال، آفتاب سوختگی و اگزما مفید است. اسکراب زردآلو جوش های سرسیاه را کاهش می دهد، منافذ را باز می کند و پوست را عمیقا تمیز می کند و از بروز آکنه جلوگیری می کند.

15. پوست حساس:

روغن هسته زردآلو برای پوست های حساس بسیار مفید است. همچنین به دلیل ماهیت ملایم و ملایمی که دارد در محصولات کودک استفاده می شود.

16. ماساژ:

روغن زردآلو معمولا برای ماساژ بدن و پوست استفاده می شود. از آن در ماساژهای آروماتراپی برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل در سیستم عصبی استفاده می شود. فراموش نکنید که قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

17. مرطوب کننده:

خواص آبرسانی روغن هسته زردآلو آن را به یک مرطوب کننده طبیعی تبدیل کرده است. سطوح بالای اسید لینولئیک موجود در این روغن تعادل رطوبت پوست را حفظ می کند. این روغن سبک وزن است که جذب پوست می شود، بدون اینکه هیچ گونه چربی را پشت سر بگذارد. این روغن برای انواع پوست از جمله پوست های چرب و مستعد آکنه مناسب است. همچنین می توانید چند قطره از این روغن را به مرطوب کننده یا سرم خود اضافه کنید.

18. علائم پیری:

مصرف منظم زردآلو به حفظ خاصیت ارتجاعی و لطافت پوست کمک می کند. ویتامین E موجود در زردآلو به به تاخیر انداختن علائم پیری کمک می کند. همچنین پوست را حالت دهنده و سفت می کند. می توانید از خمیر زردآلو به عنوان ماسک صورت برای نرم کردن پوست استفاده کنید.

19. درمان آسیب های پوستی:

زردآلو حاوی اسید اولئیک و ویتامین A است که از آسیب های پوستی جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی زردآلو برای تسکین بیماری های جزئی پوست مانند اگزما و پوست خشک مفید است.

فواید میوه زردآلو برای مو:

مجموعه گسترده ای از مواد مغذی موجود در زردآلو آن را برای مو بسیار مفید می کند. برخی از فواید زردآلو برای مو عبارتند از:

20. روغن هسته زردآلو:

چندین محصول مو ادعا می کنند که رشد و بافت مو را بهبود می بخشند، اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها کار می کنند. به جای استفاده از محصولات موی مضر و مملو از مواد شیمیایی، می توانید از روغن هسته زردآلو برای بهبود سلامت موهای خود استفاده کنید.

21. شرطی سازی:

مصرف منظم زردآلو می تواند برای موهای شما معجزه کند. تولید سبوم در پوست سر را تقویت می کند و آن را نرم و مرطوب نگه می دارد. چند قطره روغن هسته زردآلو را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید تا موها نرم، صاف و قابل کنترل شود. همچنین به عنوان روغن تصفیه قبل از درمان های شیمیایی استفاده می شود. همچنین می توانید از روغن هسته زردآلو برای مدیریت موهای وز شده استفاده کنید. چند قطره روغن زردآلو بریزید و روی موها صاف کنید.

22. پوست سر مرطوب شده:

استفاده منظم از روغن زردآلو می تواند به براق و نرم شدن مو کمک کند. پوست سر خود را با روغن زردآلو ماساژ دهید تا ریشه موها تغذیه و نرم شوند. همچنین فولیکول ها را تحریک می کند و رشد مو را تحریک می کند.

23. شوره سر:

روغن هسته زردآلو برای درمان بیماری های پوست سر مانند خارش پوست سر، شوره سر، اگزما و پسوریازیس بسیار مفید است.

زردآلو خشک:

فواید زردآلو خشک از این واقعیت ناشی می شود که فرآیند خشک کردن میوه، محتوای آب آن را بدون تغییر ارزش غذایی، از بین می برد. در نتیجه، ارزش غذایی زردآلو به شکل بسیار قوی‌تری متمرکز شده و فواید آن را افزایش می‌دهد. زردآلو خشک ماندگاری بالایی دارد و به عنوان یک میان وعده مغذی به طور گسترده مصرف می شود.

24. آهن:

زردآلو خشک دارای غلظت نسبتاً بالایی از آهن نسبت به زردآلو تازه است. نوع آهن عرضه شده توسط زردآلو خشک به عنوان آهن غیر هِم شناخته می شود. آهن غیر هِم زمان زیادی طول می کشد تا در بدن جذب شود. زردآلو خشک را با غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنید تا میزان جذب آهن را افزایش دهید. نصف فنجان زردآلو خشک تقریباً 12 درصد آهن مورد نیاز رژیم غذایی را تامین می کند.از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

25. آنتی اکسیدان ها:

زردآلو خشک حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی گیاهی قوی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین است. این ترکیبات از راد آزاد محافظت می کنند

مواد و گونه های فعال اکسیژن (ROS) که می توانند باعث پیری، سرطان و سایر بیماری های مضر شوند. مقدار کل آنتی اکسیدان یا ORAC زردآلو خام 1115 میکرومول TE در هر 100 گرم است.

26. مواد مغذی:

زردآلو خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، E و بتاکاروتن است. نصف فنجان زردآلو خشک 14 درصد از مقدار توصیه شده ویتامین A را تامین می کند. زردآلو خشک حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است. در واقع، نصف فنجان زردآلو خشک 3 برابر بیشتر از زردآلوی تازه کالری دارد.از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

27. ملین:

زردآلو خشک به عنوان یک ملین طبیعی برای دفع مواد زائد ناخواسته از بدن عمل می کند. همچنین با شیره های گوارشی بدن واکنش نشان می دهد و محیط قلیایی بیشتری برای کمک به هضم ایجاد می کند.

زردآلو خشک ارگانیک را به جای انواع خشک شده مصنوعی انتخاب کنید. زردآلو خشک ارگانیک قهوه ای رنگ است و به هیچ وجه تحت عملیات شیمیایی قرار نمی گیرد. بنابراین، زردآلو خشک ارگانیک به شما کمک می کند بیشترین فواید را داشته باشید، بدون اینکه منجر به عوارض جانبی شود. برای بهترین نتیجه، روزانه 4 تا 6 وعده زردآلو خشک مصرف کنید.

از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

روغن هسته زردآلو:

هسته زردآلو حاوی حدود 40 تا 50 درصد روغن است. روغن به روش پرس سرد و تصفیه دانه های خشک این میوه استخراج می شود. از چربی های غیراشباع تشکیل شده است که شامل اسید اولئیک و اسید لینولئیک می شود. روغن زردآلو به طور کلی در ساخت لوازم آرایشی استفاده می شود. به صابون، ژل دوش، مرطوب کننده ها و نرم کننده ها اضافه می شود. چندین محصول مو نیز حاوی روغن هسته زردآلو هستند. زردآلوهای خشک و کنسرو شده در طول سال در دسترس هستند، در حالی که زردآلوهای تازه از ماه می تا آگوست در دسترس هستند.از فواید قیسی و زرد آلو برای تندرستی چه می دانید؟

مصارف خوراکی و دارویی زرد آلو

این میوه ها از زمان های بسیار قدیم به عنوان ماده خوراکی و همچنین در درمان های متعدد طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند. مصرف زردآلو به روش های زیر امکان پذیر است:

  • زرد آلو های تازه
  • زرد آلو خشک (قیصی)
  • هسته زردآلو (قلب یا هسته زردآلو)
  • روغن هسته زردآلو
  • صمغ زرد آلو

زردآلو یک میوه فوق العاده با ارزش غذایی بالا است. این میوه تابستانی مقدار زیادی بتاکاروتن را که یک آنتی اکسیدان طبیعی و قوی است، در اختیار بدن ما قرار می دهد.

روغن هسته زردآلو به طور سنتی برای درمان تومورها استفاده می‌ شود و در حال حاضر به عنوان یک ابر غذای سرطان به بازار عرضه می ‌شود. این روغن اندازه تومور را کاهش داده یا رشد آنها را مهار می کند. این درمان تا پایان قرن هفدهم به طور گسترده در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه از هسته زردآلو لاتریل یا ویتامین B17 به دست می آید که دارویی برای درمان سرطان است. این ویتامین در سال ۱۹۵۰ توسط ارنست کربس جونیور کشف شد. به اعتقاد وی سرطان بیماری ناشی از کمبود ویتامین B17 است

مشخصات ایمنی:

آلرژی یکی از عوارض جانبی احتمالی خوردن زردآلو در مقادیر زیاد است.
زردآلو خشک حاوی سولفیت است. سولفیت ها می توانند تأثیر جدی بر سلامتی داشته باشند و باعث حملات آسم شوند. بنابراین، افراد حساس به سولفیت باید از مصرف زردآلو خشک خودداری کنند.

زردآلو: ارزش غذایی:

مزایای چشمگیر زردآلو برای سلامتی به دلیل طیف گسترده ای از مواد مغذی موجود در آن است. زردآلو سرشار از ویتامین هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین A، C E و K است. سرشار از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر است. همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، فیبر غذایی و فلاونوئیدها است.

کاربرد و خواص قیسی و زرد آلو

زردآلو میوه های زرد یا نارنجی مایل به قرمز به قطر حدود ۳ یا ۴ سانتی متر و طول ۸ سانتی متر است اگرچه میوه های بزرگتر هم وجود دارد. گوشت آن زرد رنگ است و روی هسته را می پوشاند. درخت زردآلو معمولی عمدتا برای تولید زرد آلو پرورش داده می شود. میوه ها را می توان به صورت خام، شربت، مربا یا به عنوان زردآلو خشک (معروف به قیصی) مصرف کرد. صنعت آب میوه اغلب از این میوه برای تولید آبمیوه هایی با کیفیت انحصاری استفاده می کند یا آن را با سایر آب میوه هایی که زردآلو با رایحه ها و قندهایش به آن کمک می کند، مخلوط می کند.

کشورهای تولید کننده اصلی قیصی و زرد آلو

درخت زردآلو برای رشد و تولید میوه به آب و هوای بسیار خاصی نیاز دارد. این درخت به یک بهار گرم و بدون یخبندان نیاز دارد. برای درختی که خیلی زود شکوفا می ‌شود دمای سرد -۲ درجه سانتی‌گراد یا کمتر گل‌ها را از بین می برد.

از طرفی درختی است که در زمستان نیاز به سرما دارد تا در این فصل خفته بماند. از این نظر گونه هایی وجود دارند که تا ۵۰- درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. درخت زردآلو رطوبت بیش از حد در هنگام گلدهی و میوه دهی را دوست ندارد، زیرا عامل بسیاری از بیماری های ناشی از قارچ است.

این درختان به خوبی با آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های سرد و تابستان های معتدل سازگار شده اند. در کشورهای دیگر با زمستان ‌های بسیار سرد اما با تابستان ‌های معتدل ‌تر نیز گونه‌ هایی وجود دارد.

اولین کشور پیشرو جهان در تولید زردآلو ترکیه با بیش از ۲۰ درصد تولید جهانی است. پس از آن ایران با ۱۰ درصد تولید قرار دارد. ایتالیا با ۵ درصد اولین کشور اروپایی است و اسپانیا با ۴ درصد دومین کشور پر بازده در این قاره است. در آفریقا کشوری که بیشتر زردآلو تولید می کند مراکش با ۳ درصد تولید جهانی است. در آمریکا، ایالات متحده به همین میزان تولید می کند. سایر کشورهای تولید کننده در آسیا پاکستان (۵%)، سوریه (۴%) چین (۳%) هستند.

لینک فروشگاه

لینک منبع

 

موفق باشید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرص چاقی
  • قرص چاقی ویتافیت
  • قرص چاقی صورت فت فیس
  • پودر و قرص چاقی گین آپ
  • قرص و کرم حجم دهنده بالا تنه
  • قرص و کرم حجم دهنده پایین تنه
محصولات مو
  • محلول ضد ریزش زاندروکس
  • قرص هیربرست
  • ماسک ترمیم کننده موی
محصولات پوستی
  • کرم بوتاکس و چین و چروک
  • کرم مرطوب کننده ابرسان
  • کرم روشن کننده رفع تیرگی
  • پیله ابریشم
  • دور چشم
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
ارسال پیام
1
مشاوره رایگان
در اسرع وقت پاسخ گو خواهیم بود.
سلام
می تونم کمکتون کنم ؟